Naše stránky používají soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s ukládáním cookies na vaše zařízení a s jejich využíváním. Souhlasím

Na cestách  -  Auta

Nové BMW M5 s M xDrive

Nové BMW M5 s M xDrive
Nové BMW M5 s M xDrive
Nové BMW M5 s M xDrive
Nové BMW M5 s M xDrive
Nové BMW M5 s M xDrive
Nové BMW M5 s M xDrive

Inovativní pohonné ústrojí M xDrive zlepšuje agilitu a trakci nového BMW M5 a nabízí řidičům možnost intenzivně prožít ohromující výkony vozu…

Nové BMW M5 (kombinovaná spotřeba paliva: 10,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 241 g/km) je tím nejvíce vzrušujícím a emocionálně nejintenzivnějším sportovním sedanem z této modelové řady, který kdy BMW M představilo. Šestá generace tohoto fantastického sportovního stroje bude uvedena na trh v roce 2017 se systémem M xDrive, jehož technologie pohonu všech kol umožňuje užít si dynamických schopností tohoto manažerského sedanu s ještě větší intenzitou. Kromě znatelně zlepšených výkonů se nové BMW M5 může pochlubit také mnohem větší každodenní praktičností a špičkovou stabilitou. Představuje tedy ve všech směrech nový evoluční krok ve vývoji neobyčejně úspěšného vozu, který se poprvé objevil v roce 1984 představením první generace BMW M5.

Špičkové pohonné ústrojí: M xDrive
Sportovní jízdní dynamika na jedné straně, kombinovaná s každodenní praktičností a kvalitami manažerského sedanu na straně druhé: tak lze vystihnout tradiční přístup M k vývoji svých modelů – jako snahu harmonizovat jednotlivé prvky vozu do bezchybného celku. „Klíčovým komponentem M xDrive je centrální řídicí jednotka se speciálním M software, který zajišťuje integrované ovládání podélné a příčné dynamiky. Nová technologie pohonného ústrojí, která u nového BMW M5 oslaví svůj debut, tak kombinuje veškerou agilitu a preciznost standardního pohonu zadních kol se špičkovou stabilitou a trakcí pohonu všech kol,“ vysvětluje Frank van Meel, předseda představenstva BMW M GmbH. „Výsledkem je, že nové BMW M5 lze pilotovat se známou kombinací sportovnosti a fascinující přesnosti na okruhu i na otevřené silnici – a to za nejrůznějších povětrnostních podmínek.“ Systém M xDrive nabízí úžasně stabilní jízdní projev s důrazem na pohon zadní nápravy díky tomu, že přední kola nastupují do hry jen tehdy, když zadní nejsou schopna přenést na silnici více výkonu a je zapotřebí větší trakce. I při neobyčejně sportovní jízdě s využitím vysokého výkonu je nové BMW M5 s M xDrive předvídatelné a řidič ho může snadno řídit. To otevírá cestu pro ještě bohatší zážitky z výjimečných sportovních schopností tohoto manažerského sedanu. Řidič si může vybrat mezi pěti různými nastaveními založenými na kombinaci režimů DSC (DSC on, MDM, DSC off) a režimů M xDrive (4WD, 4WD Sport, 2WD).

Tyto konfigurace umožňují přizpůsobit charakteristiku systému jak osobním preferencím řidiče, tak povaze silnice. Puristé mohou zvolit klasický pohon zadních kol, a zcela tak deaktivovat pohon všech kol. Celkově vzato přináší nový systém pohonu nejen špičkovou dynamiku a jízdní vlastnosti, ale také neomezenou každodenní použitelnost. To je umožněno centrální řídicí jednotkou se speciálním M software pro integrovanou kontrolu příčné a podélné dynamiky. Výsledkem jsou optimální výkony v každé z různých konfigurací. S příchodem M xDrive se inženýrům podařilo spojit klasické kvality standardního pohonu zadních kol s výhodami sportovně zaměřeného BMW xDrive. To vše se spojuje v dynamickém charakteru, který ohromil dokonce i ostřílené jezdce DTM. „Jsem velký fanoušek M5,“ vysvětluje například tovární jezdec BMW Timo Glock. „Často jezdím na dlouhé vzdálenosti a potřebuji spoustu místa pro svou rodinu, ale nechtěl bych se vzdát možnosti zkoumat sportovní charakter vozu. S M xDrive nejenže můžete nové BMW M5 řídit s obvyklou precizností a agilitou, ale nabízí mi také něco, co jako člověk žijící ve Švýcarsku skutečně ocením: citelné posílení trakce a ovladatelnosti – i při jízdě za náročných povětrnostních podmínek, jako je mokro nebo sníh, a to jak v každodenním provozu, tak i při sportovní jízdě na hraně schopností vozu.“

Sportovnost a uhlazenost: osmistupňová převodovka

M Steptronic s řízením Drivelogic
Úkol přenést výkon motoru na kola spočívá u nového BMW M5 na neobyčejně hladce řadící osmistupňové převodovce M Steptronic se systémem Drivelogic. Díky jejím neobyčejně krátkým časům řazení a optimálnímu rozložení převodových stupňů tvoří tato převodovka společně s novým systémem M xDrive a modernizovaným přeplňovaným osmiválcovým motorem perfektně sladěný celek. Kromě toho tato převodovka nabízí působivě plynulé rozjezdy, usnadňuje manévrování a její široký rozsah převodových poměrů udržuje nízkou spotřebu paliva. Řidič má k dispozici obvyklou volbou ze tří režimů řazení spolu s možností řadit manuálně páčkami na volantu, včetně sportovního podřazování o několik stupňů. Osmistupňová převodovka M Steptronic tvoří součást nového, precizně vyladěného celku, který dělá z BMW M5 sportovní sedan s každodenní praktičností, jenž řeší i odvěký rozpor mezi sportovností a komfortem.

Výkonnější a účinnější motor: zdokonalený přeplňovaný motor V8
Pod kapotou se ukrývá nejnovější varianta 4,4litrového motoru V8 s technologií M TwinPower Turbo. Vylepšený vysokootáčkový motor překonává svého předchůdce jak v otázkách výkonu, tak i točivého momentu. Technická vylepšení zahrnují vyšší vstřikovací tlak, nová turbodmychadla, výkonnější mazací a chladicí systémy a také upravený, lehčí výfukový systém, který vytváří ještě jasnější ztvárnění nezaměnitelné zvukové stopy M. S takovými úpravami je motor V8 schopen rozjet tento sportovní sedan do ještě vyšších dimenzí dynamických výkonů. Více než úprava motoru přiostřuje vysokovýkonný charakter nového BMW M5 kombinace motoru, pohonu M xDrive a 8stupňové převodovky M Steptronic. Tato kombinace posouvá dynamické jízdní zážitky na mnohem vyšší úroveň, než by dovolil samotný, relativně nízký nárůst výkonu.

Hardware a software s M specifickým nastavením
Hlavní mechanické součásti pohonu M xDrive jsou postaveny na základech inteligentního pohonu BMW xDrive a Aktivního M diferenciálu, zatímco unikátní přenos výkonu zaručuje M specifický software kontroly jízdní dynamiky. Pohonný systém byl zesílen, aby se dokázal vypořádat s vysokým točivým momentem, který více směřuje na zadní nápravu, a také s možností pohonu pouze zadní nápravy. Zatímco rozvodová skříň rozděluje porci točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy zcela plynule (v závislosti na požadavcích), Aktivní M diferenciál se stará o rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy. Tento aktivní kontrolní prvek je součástí systému M xDrive a jeho svorný účinek se může podle situace měnit v rozmezí od 0 do 100 %. Tím je zaručena vyšší trakce, agilita a ovladatelnost ve chvíli, kdy je vůz řízen velmi sportovním způsobem, případně na silnicích s měnícím se povrchem – tedy kdykoliv je potřeba. Vzhledem k tomu, že M xDrive zahrnuje M specifické řízení dynamiky, zásahy stabilizačního systému DSC přicházejí až v opravdu extrémních situacích. A obrovská síla motoru tak může být přeměněna na hnací sílu s prakticky nulovými ztrátami. Výsledkem všeho je to, že nové BMW M5 může být řízeno s ještě vyšší precizností a na řidičovy podněty reaguje citlivě a přímočaře. Díky tomu vyžaduje jen minimum korekcí řízení při jízdě na limitu.

Jízdní dynamika à la carte: 4WD, 4WD Sport nebo 2WD
Po každém nastartování je nové BMW M5 nastaveno v režimu s aktivovaným stabilizačním systémem DSC. Dokonce i v této základní konfiguraci, která zpočátku dovoluje určitou míru prokluzu zadních kol, aby umožnila agilitu, díky níž jsou modely M proslulé, nabízí systém pohonu M xDrive hmatatelné výhody v situacích, jako jsou například výjezdy ze zatáček. Sedan zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h nebo z 0 na 200 km/h v časech, před nimiž předchozí model bledne.

Řidiči s ještě větší chutí po sportovní jízdě si mohou vychutnat plný výkonnostní potenciál vozu volbou druhého nastavení: M Dynamic Mode (MDM) s režimem 4WD Sport systému M xDrive, který byl nastaven na ultra sportovní a dynamickou jízdu. Ve výsledku je nové BMW M5 mnohem agilnější než ve standardním nastavení a posílá více točivého momentu na zadní kola. MDM současně dovoluje větší prokluz kol, který řidiči umožní vozidlo poslat od kontrolovaného smyku, a naplno tak zažít mimořádnou agilitu nového BMW M5. To je ostatně typická vlastnost všech M modelů. Nástup přetáčivého smyku je neustále pod kontrolou a umožňuje plynule zvětšovat úhel vybočení zadní části. MDM přitom neustále, i v těchto situacích, bdí nad stabilitou a kontrolovaným chováním. S deaktivovaným stabilizačním systémem DSC si lze vybírat ze tří režimů pohonu M xDrive (4WD, 4WD Sport a 2WD). V režimu 4WD je systém M xDrive nastaven neutrálně a nabízí optimální ovladatelnost a mimořádnou přilnavost. To se hodí zejména na horších nebo vyloženě špatných sinicích.

Režim 4WD současně řidiči umožňuje prozkoumat dynamické vlastnosti nového BMW M5 s vypnutým stabilizačním systémem DSC. Zvolením režimu 4WD Sport se změní nastavení M xDrive pro ještě větší agilitu a sportovnost. Mix absolutní preciznosti, skvělé ovladatelnosti a fenomenální přilnavosti, který tento režim nabízí, je bezpečnou cestou k jedinečné radosti z jízdy. Režim 4WD Sport byl naladěn ve spolupráci s vysoce zkušenými specialisty a je zaměřen na okruhové vyžití na suché trati. S aktivovaným režimem 2WD nové BMW M5 nabízí zapáleným řidičům zážitek z jízdy s vysoce výkonným sedanem s pohonem pouze zadní nápravy. Přináší tak ryzí podobu radosti z jízdy, která ohromí svým jedinečným způsobem. Kombinaci neuvěřitelně agilního řízení, úžasného pocitu z jízdy a mimořádné ovladatelnosti lze připsat Aktivnímu M diferenciálu.

Koncept zobrazení a ovládání
Na řidiče zaměřený kokpit nového BMW M5 má díky snížené přístrojové desce se samostatně stojícím kontrolním displejem ještě přehlednější rozdělení. M přístrojový štít se dvěma klasickými kruhovými ukazateli a červenými ručičkami obsahuje na levé straně rovněž další digitální rychloměr, zatímco je-li zapnutý Head-Up displej, napravo umístěný otáčkoměr je vybaven variabilním červeným polem s upozorněním na vysoké otáčky. Součástí celku jsou též světla indikující vhodnost změny převodového stupně. Uprostřed přístrojů řidič najde zobrazení aktuálně zařazeného převodového stupně, program řazení Shiftlogic, režim pohonu M xDrive a nastavení M1/M2, plus aktuálně zvolený režim pohonu a podvozku. Je-li aktivovaný Head-Up displej, na čelním skle se zobrazují klíčové informace, takže řidič je má okamžitě ve svém zorném poli. M zobrazení na Head-Up displeji bylo navrženo zcela nově, „M view“ nyní umožňuje v případě potřeby zobrazovat také navigační pokyny.

Projekční plocha Head-Up displeje nového BMW M5 se zvětšila přibližně o 70 %. Na přepracovaném voliči převodovky je umístěn třístupňový kolébkový přepínač pro volbu řadicích programů Drivelogic. Tlačítko P pro parkování vozu je také po ruce. Rychlostní stupně nové 8stupňové převodovky M Steptronic lze měnit v typickém M duchu pohyby voliče umístěného mezi sedadly nebo pomocí řadicích páček na volantu. K dispozici je také automatický režim D. Manuální režim S umožňuje vícenásobné podřazování, což má za výsledek výrazné zkrácení času potřebného k řazení při sportovních manévrech, jako je například prudké brzdění před zatáčkou. M sportovní volant obsahuje stejně jako v případě předchozího modelu dvě samostatně programovatelná tlačítka M Drive (M1 a M2), která řidiči umožňují aktivovat dříve uložená nastavení. Tato tlačítka byla kompletně přepracována a jsou viditelně umístěna na volantu. To zaručuje, že jsou ještě lépe po ruce a v typickém M stylu nabízejí pohotové reakce. Spolu s nastavením pohonu M xDrive a programu řazení Drivelogic lze uložit také nastavení motoru a tlumičů, charakteristiku posilovače řízení Servotronic a zobrazování informací na Head-Up displej. Požadovaná nastavení lze ukládat pomocí menu iDrive. Zvolené nastavení M1/M2 řidiči zobrazuje ikona v hlavních přístrojích. Krátký stisk tlačítka DSC na středové konzole aktivuje režim MDM (M Dynamic Mode) a dlouhý stisk stabilizační systém DSC zcela vypne. Je-li DSC vypnuto, na kontrolním displeji se současně zobrazí nastavení pohonu M xDrive. Navíc je nyní možné zvolit režimy 4WD, 4WD Sport či 2WD buď pomocí ovladače iDrive, nebo prostřednictvím dotykového displeje. Aktivovaný režim se zobrazuje v přístrojích a lze ho uložit jako součást nastavení M Drive.

BMW M xDrive
Nový systém pohonu od BMW M GmbH kombinuje obratnost typickou pro vozy se zadním pohonem s příkladnou stabilitou a trakcí pohonu všech kol. Hlavním prvkem systému M xDrive je rozvodovka tvořená elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou, zadním Aktivním M diferenciálem a předním diferenciálem. Součástí systému je také dvojice spojovacích hřídelů přivádějících točivý moment z rozvodovky k přednímu a zadnímu diferenciálu. Odtud putuje hnací síla přímo ke kolům. Inovativnost celého systému spočívá v M specifické charakteristice s vlastní řídicí jednotkou a těsným propojením s ostatními systémy vozu v podobě například stabilizačního systému DSC (Dynamic Stability Control). Z motoru je hnací síla přenášena novou osmistupňovou převodovkou M Steptronic s řízením Drivelogic.

Rozvodovka
Rozvodovka přenáší na přední kola přesně definovaný podíl celkové hnací síly. Množství hnací síly, a tím i její rozdělení mezi přední a zadní nápravu, reguluje elektromagneticky ovládaná vícelamelová spojka. Větší tlak působící na lamely spojky znamená více síly putující k předním kolům. V případě kompletního rozpojení spojky směřuje veškerá hnací síla k zadním kolům. Sepnutí nebo naopak rozepnutí spojky trvá jen několik milisekund. Naladění systému preferuje kola zadní nápravy, která zajišťují pro vozy BMW M typickou obratnost, ale současně zabezpečuje významné zvýšení trakce při akceleraci ze zatáček nebo na kluzkém povrchu za deště či na sněhu.

Aktivní M diferenciál
Aktivní M diferenciál je známý již z odcházejícího BMW M5, v nové aplikaci ale prošel dalším vývojem. Nyní je vybaven novými karbonovými lamelami a má také zcela přepracovanou logiku regulace. Elektronicky řízená svornost diferenciálu umožňuje přesné rozdělování hnací síly mezi zadní kola. Svorný účinek se pohybuje od 0 do 100 %. Tím se dosahuje významného zlepšení trakce a stability při akceleraci ze zatáček, ale také při rychlých změnách jízdních pruhů nebo při jízdě na silnicích s měnící se přilnavostí. Systém zabraňuje prokluzu kol s menší trakcí. Neustálá spolupráce se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control) umožňuje velmi pružně a rychle reagovat na měnící se podmínky. Tím je zaručena prvotřídní obratnost zadního pohonu, kterou majitelé vozů BMW M očekávají. Aktivní M diferenciál je nedílnou součástí nové hnací soustavy M xDrive.

Dynamic Stability Control (DSC)
Stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control) prostřednictvím mnoha senzorů monitoruje pohyb a reakce vozu a podle potřeby automobil stabilizuje regulací motoru nebo brzdové soustavy. Výsledkem je předcházení vzniku nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Samostatným spínačem lze regulovat úroveň regulace systému DSC. Kromě plné aktivace je možné v režimu M Dynamic Mode (MDM) zásahy stabilizačního systému posunout, případně jej lze zcela vypnout (DSC off). V obou těchto případech systém umožňuje větší prokluz kol, což zkušeným řidičům umožní plnými doušky si vychutnat pro M automobily charakteristickou obratnost a možnost řídit tyto vozy na samotném limitu fyzikálních zákonů.

Osmistupňová převodovka M Steptronic s řízením Drivelogic
Nové BMW M5 je poprvé spojeno s osmistupňovou převodovkou M Steptronic propojenou s pohonem M xDrive a dále zdokonaleným osmiválcovým motorem. Společně je tato soustava připravena poskytnout úchvatnou akceleraci a mimořádný nárůst rychlosti. Převodovka je schopna zajistit extrémně krátké časy řazení téměř bez přerušení toku hnací síly ke kolům a také přímé spojení motoru s koly. I přes větší rozsah převodů jsou zásluhou většího počtu převodových stupňů rozdíly mezi nimi menší než u předchůdce, takže převodový poměr lze lépe přizpůsobit každé situaci. Tím se také dosahuje nižší spotřeby paliva při každodenním ježdění. Na rozdíl od konvenčních samočinných převodovek, u nichž se přemosťovací
spojka spíná pouze na vyšší převodové stupně, v osmistupňové převodovce M Steptronic dochází k jejímu sepnutí okamžitě po rozjezdu, což vytváří pevné spojení mezi motorem a převodovkou. Dále zdokonalený torzní tlumič v měniči eliminuje vibrace. Přímé spojení motoru s koly zajišťuje extrémně sportovní pocit z jízdy.

Stejně jako je tomu u odcházejícího modelu, také nový model disponuje třemi programy řazení pro automatický (D) i manuální (S) režim, které se volí tlačítkem umístěným u voliče. Projev převodovky tak může být buď velmi sportovní, nebo více zaměřený na komfort pro každodenní používání a snížení spotřeby paliva. Řidič může měnit převodové stupně také pomocí páček umístěných na volantu. V režimu S převodovka drží daný převod zařazený i při plném plynu, což je zárukou optimálního využití mimořádné hnací síly osmiválcového motoru. Řazení Drivelogic umožňuje například podřazování o více stupňů, což při sportovním stylu jízdy významným způsobem zrychluje přizpůsobení převodovky dané rychlosti a otáčkám motoru.

BMW Group
BMW Group je se svými značkami BMW, MINI a Rolls-Royce vedoucím výrobcem prémiových automobilů a motocyklů, stejně tak jako poskytovatelem prémiových finančních produktů a služeb mobility. BMW Group je globální společností s 31 výrobními a montážními závody ve 14 zemích a celosvětovou prodejní sítí se zastoupením ve více než 140 zemích. V roce 2016 společnost BMW Group prodala po celém světě přibližně 2,367 milionu automobilů a 145 tisíc motocyklů. Zisk před zdaněním ve finančním roce 2016 činil 9,67 miliardy Euro, příjmy dosáhly 94,16 miliardy Euro. K 31. prosinci 2016 pracovalo pro BMW Group 124 729 zaměstnanců. Úspěchy společnosti BMW Group se vždy opíraly o dlouhodobé strategie a odpovědnost. Celý hodnotový a výrobní proces je zaměřen na ekologickou a sociální udržitelnost, k životnímu prostředí odpovědné produkty a jednoznačné zaměření na ochranu zdrojů. To vše je pevnou součástí celkového přístupu.

Podobné články
X